Holivud slavi "zelenu premijeru" dramom o životnoj sredini Era glupih. Poznate ličnosti, kao što je Kofi Anan jasno govore o klimatskim promenama kao bitnim za opstanak čovečanstva. Holivudska zvezda Gillian Anderson (Dosije X) za stern.de govori o tome zašto su privženi ovome više nego glamuru.


Gospodjo Anderson zbog čega smatrate Eru glupih Njenim licem u kamerama? Zar one nisu snimale uopšte?

Kada sam prvi put pogledala film, počeo je da utiče duboko na mene da sam počela da razmišljam ne samo o tome šta sam videla, već sam počela i da menjam svoj život. Manje ili više. Ipak je to moj lični otisak CO2 koji čini moj budžet manjim.

Oslobadjanje ugljen-dioksida iz aviona predstavlja najveću emisiju koja dovodi do efekta staklene bašte. Let preko Atlantika proizvodi čak šest puta više CO2, nego ljudi na planeti za godinu dana. Oni su i holivudske zvezde. Kako želite da sprečite putovanje avionom?

Ima mnogo malih stvari koje mogu ponekad da menjam, ali letenje je komplikovano. Otkazali smo ranije tokom ove godine nekoliko putovanja baš zbog ovog razloga, jer bi bili u pitanju letovi koji su potpuno nepotrebni. Moram da letim avionom zbog posla. Nažalost ne mogu da uradim mnogo toga. Nadam se da će uskoro biti napravljeni avioni koji emituju manje CO2. Do tada, moraćemo da probamo da letimo što je manje moguće.

Kada ste po prvi put shvatili da se odbrojava ljudskoj rasi?

Nakon ovog filma. Iako me je Istina o životnoj sredini, Ala Gora dirnula, to nema istu snagu kao Era glupih. Bitno je za sve ljude da postanu zainteresovani da sagledavaju stvari dublje, za šta je potrebno vremena i pola sata ovog filma. Nadam se da će živeti dovoljno dugo da to uvide. Znam da u Nemačkoj ima puno demonstracija. Kad bi ljudi koji gledaju uživo mogli da dodju da vide šta političari rade ljudima. Delom je problem taj što je većinu ljudi baš briga. Zbog toga vlada prelazi preko toga. Kritika još uvek nije jaka. Nije dovoljno to što izmedju četiri zida mislimo o budućnosti naše dece. Moramo da budemo dovoljno glasni, da mislimo o delanju.

Uskoro će klimatske promene postati nepovratne. Da li zaista prihvatate činjenicu da se ljudi mogu promeniti?

Moramo da verujemo u to! Ako ne verujemo, možemo da odustanemo. Moramo da vidimo u čemu je problem. A svako od nas može da učini nešto. Možete početi odmah. Postoji odlična kampanja Deset u deset. Cilj je da smanjite štetne emisije za deset posto do 2010. Ovo je veoma efektivna kampanja u kojoj već učestvuje dosta ljudi i korporacija. Ali je bitnije uključivanje vlada i njihovh zakona. Mi ljudi smo kao nemirna deca u školi, koja se nadaju da neće biti uhvaćena i da ne moraju mnogo toga da menjaju. Potrebni su nam učitelj ili roditelji da umesto nas donose odluke, pošto mi sami ne možemo. Mislim, pričamo o činjenici da moramo da spasimo planetu od katastrofe.

Ali kako naziv filma kaže, ljudi su poprilično glupi.

Ovo je očigledno provokativna reč. Ustvari, ukazuje na neprijatnost. Ljudi - i delom se slažem sa tim - jednostavno ne žele to da znaju jer je teško. I jednostavno neki ljudi ne mare. Možda jesu zabrinuti za svoju decu. Ali tu su deca njihove dece, što je daleko u budućnosti. Postoji mnogo razloga kako bi se opravdalo nečinjenje. Mi smo generacija krompira na kauču koja gleda rialiti šou i ide u kupovinu. Potrošnja je laka, ali promena znači delovanje. Ovo je neprijatno i naravno mi to ne želimo da čujemo.

Da li ste ikada želeli da odustanete jer ljudi nisu dobri?

Da, kao što nam je prikazano, iznova i iznova. I mislim da ljudi nisu zli, ali neke stvari su očigledne. Oni u to ne veruju, misle da su naučnici toliko pogrešili da se to ne može desiti. Ovo je lakše, nego suočavanje sa objavljivanjem da grešaka nema, ali mi moramo da mrdenemo guzice i uradimo nešto.

Najludja stvar je da oluje, talasi vrućine i poplave odavno postoje ali su često u potpunosti zanemarljive.

Da, jer se to "oduvek dešava. To je tako. To će se uvek dešavati. Ovo nema veze sa klimatskim promenama." Tada govorimo.

Možda čovek jednostavno ima rok važenja, a naše vreme je isteklo.

Postoji Gaja teorija o kojoj ne znam dovoljno, po kojoj su ljudi paraziti na zemlji koja postaje sve toplija u nameri da nas istrebi jer smo suviše destruktivni. Mogu da kažem da bi ovo nekako i zvučalo moguće... Da sam ja Majka Priroda i da ove male stvarčice puze po meni i da sve uništavaju, pokazuju da ih ne interesuje gde ja živim bilo bi... možda bih dobila groznicu i sve ih istrebila i počela sve iznova.

Da li mislite da film može da pomogne ljudima da shvate koliko je ovo ozbiljno?

Svesna sam uticaja koji Era glupih već ima na moj život, a pogledala sam ga sa drugim ljudima. Mislim da film to može da promeni. Ako se osvrnemo i pogledamo kompanije koje su se već uključile u kampanju Deset u deset - i za 24 časa - to već predstavlja razliku.

Oni su holivudske zvezde, ali su veoma uključeni u zaštitu prirodne sredine. Kako kombinujete lažan svet glamura sa uvek brutalnom stvarnošću?

Izložena sam očima publike, ali moj svakodnevni život nema nikakve veze sa tim. Imoj posao je u interesu publike, što predstavlja moju veštinu, a to je ono što jedino volim. I ova ljubav svu pažnju nosi sa sobom. U ravrnoteži nekoliko dobrih prilika za mene, lažnih i hvalisavih, neperspektivnih, treba raditi potpuno suprotno. Stvari koje su značajne i imaju težinu, predstavljaju one od značaja.

Da li imate dovoljno glamura?

Bilo je to mnogo za mene, kada sam živela u Los Andjelesu. Zato sam se preselila za London. Da, umorna sam od njega i nastavila sam dalje jer sam ga imala dovoljno. Sada u mom životu nema mnogo.

Odgovornost ide sa slavom?

Ne mora da znači. Mnogi je ne biraju. Ja bih mogla da je izaberem, ali to onda nisam ja. Ne bi trebalo generalizovati šta ljudi treba da rade a šta ne.

Možete li da zamislite izlazak iz zagušljivog sveta na neko vreme i bavite se nečim drugim?

Mislite, da izadjem i budem umetnik na primer? Da, apsolutno.

Poslednje pitanje, koje nema nikakve veze sa zaštitom životne sredine i odgovornošću: Da li će biti trećeg nastavka filma Dosije X ili ne?

Znam da producenti pričaju o tome. Da li to znači da će biti još jednog, ne znam. Ali, ja bih želela da bude.


izvor: stern.de


3 Comments

  1. Wow, hvala za intervju.

    ReplyDelete
  2. Obozavam je: "Mi smo generacija krompira na kauču..." Lol

    ReplyDelete
  3. I posle neka neko kaze da je ljigava. Ako sme... lol

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post